Content schrijven voor LinkedIn, Instagram en Threads

Social Media Posts voor LinkedIn, Instagram en Threads

Soms lijkt het alsof iedereen constant online is, vind je niet? Zelf gebruik ik LinkedIn, Instagram en Threads. (Dat laatste is nog een experimentje). Soms lijkt het alsof iedereen constant zijn hele leven online zet en ook altijd online is. Dat is natuurlijk niet zo.

Social media is een ideaal middel om in contact te komen met je doelgroep. Door online te zijn en regelmatig te posten, zullen geïnteresseerden jouw account vinden en volgen. Met die mensen kan jij vervolgens in gesprek, om onderzoek te doen of een salesgesprek aan te gaan. 

In dit artikel een aantal zaken om rekening mee te houden bij het inrichten van je social media strategie.

Post niet hetzelfde Instagram, LinkedIn en Threads

Het lijkt heel handig. Je schrijft een stukje, je zet het online op Instagram en dan denk je: o ja, ik heb ook LinkedIn en Threads! Dus copy-paste je het naar een ander platform. Maar als ik jou overal volg, zie ik drie keer hetzelfde. 

Zo mis je een groot stuk engagement.

Want als ik drie keer hetzelfde lees tijdens mijn rondje ‘social media’, denk ik: jammer, dat heb ik al gelezen. Vervolgens scroll ik door.

Kies een ander stukje van hetzelfde onderwerp.

Ik gebruik bijvoorbeeld mijn blogs als basis voor mijn social media posts. Elke keer een ander stukje.

Uit deze blog haal ik bijvoorbeeld:

  • Een Instagram reel over het schrijven van artikelen
  • Een Instagram carousel over Instagram versus LinkedIn
  • Een Threads post over actief zijn op alle social media
  • Een LinkedIn post over ChatGPT je content laten schrijven

Laat je posts niet door ChatGPT schrijven. Het is veel leuker en waardevoller voor je klant als je ze zelf schrijft. Ze gaan namelijk met jou werken, niet met ChatGPT.

Verschillen tussen LinkedIn, Instagram en Threads

  • LinkedIn is professioneler en een goed platform voor expertise, discussies en thought leadership. Ook hebben ze een ‘nieuwsbrief’ optie die erg interessant is.
  • Instagram is voor visuele berichten, persoonlijke verhalen, quotes en discussies. Persoonlijk vind ik dat je ook je expertise laat zien door te delen over je werkzaamheden of het gebruik van carousels.  
  • Threads is voor kortere berichten, meestal zonder plaatjes. Wat daar precies gedeeld wordt? Dat weet nog niemand, maar ook hier gelden de universele principes: deel iets waardevols, iets inspirerends of grappigs. Maak het jezelf niet te moeilijk: post bijvoorbeeld over een onderwerp waar progressie in zit. Zo post ik over het schrijven van een roman. Elke dag schrijf ik twee pagina’s, dus ik heb elke dag twee pagina’s inspiratie om een korte thread te schrijven.

Conclusie

Hoe verleidelijk het ook is om een stukje content te schrijven voor LinkedIn, Instagram en Threads, ik raad je aan om het niet te doen. Ben je op zoek naar efficiëntie? Gebruik gerust hetzelfde onderwerp, maar pas op copy-pasten. Net als het gebruik van ChatGPT voor het schrijven van je content.


Wil je geen contentstress meer? 1 februari 2023 geef ik samen met Soraya Koendjbiharie een live workshop in Leiden. Daarin gaan we op verschillende manieren brainstormen en gaan we je content inplannen voor de aankomende twee maanden. Op een haalbare manier. Klik hier om je kaartje te bemachtigen, er zijn nog maar 6 plekken!