3 Tips Voor Je Volgende Brainstorm Voor Content Marketing

Hoe bedenk jij onderwerpen voor je content? Je bent goed in wat je doet en je hebt veel te vertellen. Maar het is ook lastig, want er is zoveel te vertellen… Hoe blijf je originele content maken en delen? Laten we bij het begin beginnen: brainstormen. 

1. Trends zoeken en je eigen maken

Wat is een brainstorm zonder research? Google en Social media zijn twee goudmijnen. Wat zijn de trending topics? Neem een zoekwoord of vraag. Waar zou jij zelf op zoeken als je bijvoorbeeld wil werken aan je ondernemers mindset? De ‘meer om te vragen’ sectie laat de meest gegoogelde vragen zien. Dat zijn dus vragen waar je iets mee kunt. Ook door hashtags zoek je gemakkelijk op Instagram of Threads. #femaleempowerment, bijvoorbeeld. 

Heb je inmiddels een lijstje? Top. Tijd voor de volgende stap.

Je kunt natuurlijk de vragen beantwoorden in een Instagram reel, threads of in een blog. Simpel en relevant.

Maar met gewóón de vraag beantwoorden, kom je er niet. Dan val je namelijk terug in het herhalen van informatie die ook door anderen gegeven wordt. 

Dit is de truc: probeer er wat dieper op in te gaan. Waarom is dit trending? Wat zijn de onderliggende emoties of behoeftes? Hoe relateert het aan jouw diensten?

En: wat vind jij er eigenlijk van? Zijn er zaken onderbelicht? 

Door een ander standpunt in te nemen of een andere tip te geven – het liefste iets wat jij zelf altijd doet, zodat je daar een mooi persoonlijk voorbeeld bij kan geven – maak je je content uniek en relevant. Plus, het positioneert jou als thought leader en expert.

2. De situatie van je klant

Dit is een van mijn favoriete brainstormtechnieken en gebruik ik veel bij lanceringen.

Het concept is simpel. Wie is jouw ideale klant? Het is handig om dat te weten, voordat je verder gaat. Pak dan ook nog even je diensten en producten erbij. Wat bied je ook alweer aan en waarom?

Vervolgens zet je een timer voor vijf minuten en beschrijf je de huidige situatie van je klant: wie is het? Wat voelt diegene? Waar zijn ze blij mee? Waar zit frustratie? Waar verlangen ze naar? 

Opgeschreven? Mooi.

Dan gaan we verder met de consequenties. Als ze niet veranderen, niet jouw product aanschaffen of niet in jouw programma stappen of jouw diensten afnemen, wat zijn daar dan de consequenties van? Gebeurt er niks? Groeit de frustratie? Gaan ze minder snel dan ze zouden willen? 

En tot slot kijken we naar de toekomst. Wat gebeurt er in het leven van je ideale klant als ze wél met jou gaan samenwerken? Wat is het resultaat van jouw product of dienst? Hoe voelen ze zich? Hoe ziet hun leven er dan uit? Wat levert het ze op?

Check vervolgens of dit ook klopt bij bestaande klanten of volgers. Heb je nog inzichten over het hoofd gezien?

Hieruit kun je content genereren die direct de pijnpunten van je publiek aanpakt. Als bijvoorbeeld meerdere klanten moeite uiten met het balanceren van werk en privéleven, kan een virtuele assistent een contentserie creëren over effectieve tijdmanagementstrategieën. Op dezelfde manier kan een mindset coach artikelen of video’s ontwikkelen over het overwinnen van specifieke mentale blokkades die door klanten zijn genoteerd.

Deze strategie zorgt niet alleen ervoor dat je content zeer relevant is, maar verdiept ook de betrokkenheid van het publiek door te laten zien dat je luistert en reageert op hun behoeften.

Meer weten? Link: Schrijven voor je ideale klant

3. Random inspiratie

Soms komen de beste ideeën aanwaaien, lijkt het. Als je onder de douche staat, een lange wandeling maakt of achter het stuur zit. 

Gebruik verhalen uit je eigen leven als ‘haakje’ om te verwijzen naar je business. Het is een leuke oefening – hoe relateer ik het kopje koffie dat mijn kat net omgooide aan mijn product of dienst? – en het doet nog iets veel leukers: het maakt je content een stuk persoonlijker.

Vergeet niet om het op te schrijven! Ik heb zelf een lange lijst notities in mijn telefoon. Weet ik het even een dagje niet? Geen probleem, dan kies ik iets uit mijn lijst.

Als je een van deze technieken probeert, laat dan even weten hoe het voor je was! Ik ben heel benieuwd.


Samen doen? Dat kan natuurlijk ook. In mijn Content Booster Workshop gaan we in 1,5 uur genoeg content bedenken voor de aankomende maanden. Die plannen we vervolgens in, zodat jij zichtbaar bent op JOUW manier en je de leukste klanten aantrekt.