Bloggen of Instagram: een simpele contentstrategie

Online zichtbaarheid is belangrijk! Dit mantra blijft iedereen herhalen in het ondernemerschap. Zeker als online dienstverlener ontkom jij er eigenlijk niet aan. Toch?! Met online zichtbaarheid creëer jij naamsbekendheid en laat jij potentiële klanten zien hoe je ze kan helpen. Dat kan op allerlei manieren, bijvoorbeeld via een blog, een podcast, LinkedIn of Instagram. Pff… Ja dat is veel om bij te houden! Wat werkt beter voor het vergroten van je online zichtbaarheid, bloggen of Instagram?

Nog even over contentmarketing

Of je nou blogt of actief bent op Instagram, je hebt een beetje geduld nodig met contentmarketing. Helaas heb je er vaak niet zomaar 200 volgers bij als je drie keer een reel post. Ook gaat je aantal bezoekers niet magisch omhoog bij je eerste blog. Het vergt doorzettingsvermogen om het resultaat te zien van je werk.

Sorry. 

Het lijkt heel makkelijk als je googelt of doomscrollt door Instagram of LinkedIn. Maar eigenlijk gaat er veel werk in zitten en bovendien zit er vaak een slimme strategie achter, waardoor content leidt naar warme leads en verkoop.

Waarom we toch massaal veel online content produceren? Omdat het werkt.

Een SEO-vriendelijke website trekt leads aan. 

Een actief Instagram of LinkedIn account inspireert en is perfect om te kletsen met je doelgroep. 

Misschien worden het niet gelijk klanten. Maar ze zullen je gaan herkennen en waarderen (als je goede content plaatst). 

En als iemand hulp nodig heeft?

Dan ben jij dé expert die zij top-of-mind hebben. 

Klinkt goed toch? Laten we eerlijk zijn: het klinkt ook als veel werk om alles te doen. Bloggen of Instagram? Laten we kijken wat het beste werkt.

Korte versus lange content

Als we praten over blogs versus socials, wordt er vaak als eerste onderscheid gemaakt tussen lange en korte content. De namen verraden het al een beetje…

Korte content of short content zijn korte teksten, ideaal voor social media. Het is namelijk best handig in deze online wereld, waar mensen drukker zijn dan ooit. Met korte, makkelijke en waardevolle posts is het makkelijk om snel impact te maken.

Lange content of long-form content zijn teksten van meer dan duizend woorden, of een video of podcast die langer is dan tien minuten. Handig voor je website, om je expertise te laten zien en om dieper in te gaan op onderwerpen. Ja, dat is veel werk. 

Maarre… Het maakt toch niet uit of iets lang of kort is, als het maar waardevol is? 

Ja en nee. 

Zelf praat ik liever over evergreen content als we praten over bloggen of Instagram.

Wat is evergreen content?

Evergreen content is langere content die kwalitatief en tijdloos is. 

Als jij een vraag hebt, wat doe je dan?

Juist. Je googelt. (Of je vraagt ChatGPT.)

Je gaat waarschijnlijk niet door Instagram scrollen om die ene post te zoeken die je vorige week tegenkwam… op welk account ook alweer?!

Evergreen artikelen bieden heel veel waarde aan je klant en gaan over onderwerpen die ze vaak googelen. Het is dus handig om SEO-proof blogs of artikelen te schrijven. 

Daardoor trekken ze organisch verkeer aan voor een langere periode. Kortom, je website wordt een stuk beter gevonden, omdat je blogt over jouw expertise en de meestgestelde vragen daarin.

En Instagram en LinkedIn dan?

Social mediaplatformen zijn een fantastisch middel om je expertise onder de aandacht te brengen. Het is heel gemakkelijk om in contact te komen met je volgers. Dat gaat toch lastiger gaat met reacties onder een blog.

Het is simpel. Laagdrempelig, ook voor je volgers. Het is gemakkelijker om een groot bereik te hebben.  En het heeft ook effect op je zoekresultaten. Als iemand jouw naam googelt, komt je LinkedIn profiel of Instagram profiel waarschijnlijk ook omhoog.

Socials zijn dus heel handig voor je contentmarketing.

Maar wat is beter, bloggen of Instagram? 

Voordelen van evergreen content

  • Een blog, podcast of video geeft je een podium om je expertise uit te dragen ‘online portfolio’
  • Met méér ‘spreektijd’ dan op de socials
  • Je bent niet afhankelijk van een extern platform
    (Ik heb genoeg horrorverhalen gehoord over het plotseling blokkeren van Instagram-accounts, bijvoorbeeld)
  • Je kunt de lezer, luisteraar of kijker meer kwaliteit bieden
  • Je hoeft niet elke keer het wiel opnieuw uit te vinden
    (Oh, daar heb ik een blog over geschreven. Klik hier)
  • Een SEO-vriendelijke blog wordt sneller gevonden dan een Insta-post van een jaar geleden

Voordelen van social media

Natuurlijk hebben de socials ook veel voordelen.

  • Korte content is sneller te maken
  • Het is makkelijker om video’s, carousels en reels te plaatsen
  • Het is mogelijk om snel je zichtbaarheid te vergroten
  • Je kunt veel sneller het gesprek aangaan met je doelgroep
  • Het is gezelliger dan bloggen!
  • Ook daar gaan mensen op zoek naar social proof.

Dit is de beste contentstrategie

Wat werkt beter, bloggen of Instagram? Misschien heb je het inmiddels al geraden. Het is handig om zowel een blog te hebben, als actief te zijn op de socials.

Ik hoor je denken. Wat een werk…

Grote artikelen typen, oude artikelen optimaliseren,  reels maken, reageren op DM’s en dat náást klanten, e-mails, administratie en andere zaken?

Laat me je deze vraag stellen: hoe graag wil jij verkopen aan potentiële klanten die jou al kennen? 

Dat maakt het namelijk een stuk makkelijker, leuker en gezelliger.

En het hoeft niet superveel werk te zijn, als je het slim aanpakt en je marketing inricht op JOUW manier. 

Ik volg een simpele contentstrategie

Ik schrijf blogs. (Dat is niet zo gek, want schrijven is mijn vak.)

Op basis van mijn blogs, maak ik content voor mijn socials.

Zo maak ik voor deze blog een carousel met tips, een reel en een post.

En vertel ik in mijn stories over deze blog.

Op die manier

  • Bespaar ik tijd, omdat ik content kan batchen.
  • Is het veel makkelijker, omdat ik één ding tegelijkertijd uitleg
  • Voelt het een stuk logischer, omdat de content past bij mijn strategie

Dat komt allemaal omdat ik bezig ben met één onderwerp en me daarop focus, voordat ik doorga naar het volgende.

Bovendien refereer ik naar mijn blog op de socials, zodat volgers mijn website vinden. Terwijl ik ondertussen werk aan mijn SEO-strategie door zoekwoorden op een slimme manier in te zetten in mijn blog.

Daarnaast heb ik een aantal nieuwe ideeën gekregen tijdens het schrijven. Die sla ik op, zodat ik altijd inspiratie heb en ook terug kan linken naar deze blog.

Conclusie

Wat is beter, bloggen of Instagram? Het best is om zowel een blog te hebben als een social media account. Met een blog laat je kwaliteit en expertise zien en houd jij je website en SEO-strategie up-to-date. Social media is perfect voor een groot bereik en makkelijk contact met je potentiële klanten. Op die manier gebruik jij evergreen content en social media.

Je hoeft niet alles tegelijkertijd te doen.

Kies je favoriete evergreen content manier.

Kies het social media platform waar je doelgroep zit.

En ga lekker content maken om je online zichtbaarheid te vergroten en als expert uit de bus te komen.

Doe Mee aan de Content Booster Workshop!

Voel je dat je meer kunt halen uit je eigen content? Wil je het ook simpel houden, maar weet je niet waar te beginnen? Doe samen met mij een Content Booster Workshop! In deze 1-op-1 sessie duiken we dieper in alles wat je zojuist hebt gelezen. Samen maken we die planning, bedenken toffe content die bij jou past en krijg je hands-on tips en tricks. Van authentieke posts tot het creëren van verbindingen met je volgers. Meld je nu aan voor de Content Booster Workshop! ✨🚀